تبیین نابرابری های تربیتی بر اساس مفهوم برنامه درسی سایه : واکاوی تجربه حضور معلمان در مدارس غیرانتفاعی |
کد مقاله : 1166-ICSA |
نویسندگان |
فهیمه گندمی حسناوردی * گروه آموزش علوم تربیتی - دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
کاهش نابرابرای ها در پیامدهای سیستم های تربیتی که بر اساس خاستگاه اجتماعی افراد، جنسیت و غیره ممکن است پدید آید همواره از دغدغه های مهم بوده است. این پژوهش از طریق واکاوی داستان های تجربه زیسته معلمان در مدارس دولتی، خصوصی و نمونه دولتی به تبیین این موضوع می پردازد که مدارس خصوصی در ایران ( غیرانتفاعی) موجب غنی سازی برنامه های درسی رسمی و در نتیجه تحقق دستاوردها و پیشرفت علمی برای دانش آموزان و همچنین ترسیم یک صحنه حضور متفاوت برای معلم می شوند، این غنی سازی موجب شکل گیری برنامه درسی سایه در کنار برنامه درسی رسمی می شود که دانش آموزان و خانواده های آنان فعالانه در رخداد آن مشارکت دارند. می توان گفت برنامه درسی سایه موجب ایجاد نابرابری در فرصت های تربیتی می شود . در حقیقت خاستگاه اجتماعی و اقتصادی خانواده ها تعیین کننده کیفیت پیامدهای تربیتی و موفقیت های علمی است که دانش آموزان کسب می کنند. همچنین یافته های نظری و شواهد تجربی نشان می دهد فضای مدارس و انتظارات حاصل از آن می تواند مهمترین بستر بالندگی حرفه ای معلمان نیز می باشد. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی سایه، نابرابری تربیتی، خصوصی سازی آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |