متاورس در آموزش؛ فرصت‌ها و چالش‌ها (مرور سیستماتیک و فراتحلیل)
کد مقاله : 1172-ICSA
نویسندگان
حسین جعفری ثانی *1، زینب برزگر2
1دانشیار، گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده مقاله
آموزش یکی از پایه‌های اساسی توسعه پایدار جوامع محسوب می‌شود که اخیرا ورود فناوری متاورس به محیط آموزشی تغییرات نوآورانه‌ای را در تعامل بین مربیان و فراگیران‌ ایجاد کرده و مورد توجه همگان قرار گرفته است. با‌‌ این حال، متاورس در آموزش هنوز به اندازه کافی بالغ نشده است و سؤالات زیادی وجود دارد که باید در باره کاربرد و تأثیر متاورس در آموزش به آن‌ها پرداخته شود. برای‌این منظور، هدف‌‌ این پژوهش شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های کاربرد متاورس در آموزش می‌باشد. برای انجام پژوهش از روش مرور نظام‌مند با تکیه بر چارچوب پریزما استفاده شد. در‌این راستا جستجو در بانک‌های اطلاعاتی داخلی (نورمگز، جهاد دانشگاهی، مگیران) و بین المللی (Scholar، ScienceDirect، Springer، Wiley Online Library وTaylor & Francis Online) با کلید واژه «متاورس و آموزش»، «نقش متاورس در آموزش»، «ابزار متاورس در آموزش» و «چالش‌ها و فرصت‌های آموزشی متاورس» انجام شد. در جستجوی اولیه تعداد 870 مقاله در دسترس قرار گرفت که تعداد 200 مقاله آن بدلیل تکراری بودن حذف شدند و در ادامه بعد از شناسایی و غربالگری مقالات واجد شرایط، تعداد 53 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که کابرد فناوری متاورس در آموزش علاوه بر اینکه فرصت‌هایی از جمله پردیس مجازی(عدالت آموزشی)، محیط آموزشی موثر و لذت بخش، بازی گونه سازی، عدالت اجتماعی در آموزش فراهم می‌کند؛ با چالش‌هایی از جمله: زیر ساخت‌های گران قیمت، نبود محدودیت‌های قانونی و امنیت و محدودیت زمانی در استفاده رو به رو است.
کلیدواژه ها
متاورس،آموزش، عدالت آموزشی، فرصت‌ها و چالش‌ها، فضای مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر