عدالت و ارزیابی گفتمان شایسته‌پروری
کد مقاله : 1173-ICSA
نویسندگان
حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی *1، اسماعیل جعفری2
1دانشگاه علامه طباطبایی
2دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله
«پرورش شایستگی» یکی از سرفصل‌های ویژه‌ای است که در مبانی فلسفی نظام تربیت رسمی ایران مورد اشاره قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که فلسفۀ تربیت رسمی معطوف به کسب شایستگی‌های مشترک صورت‌بندی می‌شود. عدالت تربیتی نیز به‌مثابۀ یکی از اهداف اصولی، در این مبانی و اسناد تلقی شده است؛ ازاین‌رو نیاز است تا این پرسش مورد بازکاوی قرار گیرد که شایسته‌پروری با عدالت تربیتی سازگار است و آیا گفتمان شایستگی، عدالت را به بار می‌آورد؟ در این مقاله، اسناد بالادستی زیرنظام برنامه درسی با روش «ارزیابی ساختار مفهومی» مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به این رهاورد منتهی شده است که نمی‌شود برای دستیابی به عدالت تربیتی به شایسته‌پروری بسنده کرد؛ زیرا بررسی دیدگاه‌های مایکل سندل، نظریه‌پرداز عدالت و فیلسوف سیاسی معاصر، نشان می‌دهد که اگر برقراری عدالت نیازمند «پرورش فضیلت و عقلانیت دربارۀ خیر عمومی» باشد، «گفتمان شایستگی» با انواع نقدهای کارکردی و مبنایی همراه می‌گردد و در تأمین عدالت، گفتمانی وارونه و کژکارکرد است.
کلیدواژه ها
عدالت تربیتی، تربیت رسمی، شایسته‌پروری، برنامۀ درسی، مایکل سندل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر