تبعیض مضاعف: تجارب زیسته آموزگاران زن شاغل در مدارس غیردولتی |
کد مقاله : 1175-ICSA |
نویسندگان |
سمیه نیازاده *1، زهرا نیکنام2 1دانشجوی دکترا 2تهران، دانشگاه خوارزمی |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر مباحث مرتبط با جنسیت و آموزش در کشور ما نیز مانند سایر کشورها موردتوجه اندیشمندان قرار گرفته است؛ در این راستا فعالیت زنان در مدارس غیردولتی دوره ابتدایی و بیعدالتیهایی که آنها تجربه مینمایند موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است؛ این زنان به واسطه جنسیت، حرفه معلمی، و حضور در مدارس غیردولتی فاقد شهرت تبعیض مضاعفی را تجربه مینمایند. ازاینرو، در این پژوهش کیفی با بهکارگیری نظریه تقاطع بین مقولهای تجارب آموزگاران زن شاغل در مدارس غیردولتی فاقد شهرت در دوره ابتدایی با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و مشاهدات میدانی در موقعیتهای ممتاز و محروم مفهومپردازی شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ناشناخته بودن و عدم فهم درست تربیت مدرسهای در دوره ابتدایی باعث شده است که تدریس در این دوره کاری سهل در نظر گرفته شود که هرکسی با هر میزان توانایی میتواند از عهده آن برآید. از سوی دیگر شرایط اقتصادی تبعیضآمیز حاکم بر مدارس غیردولتی فاقد شهرت، نادیدهگرفتن عاملیت، حرمت و کرامت انسانی آموزگاران زن شاغل در این مدارس ظلم مضاعفی را به آنها تحمیل کرده و منجر به ایجاد احساس خودبیگانگی در بین آنها شده است که این امر میتواند کاهش کیفیت آموزشی این مدارس را در پی داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
تبعیض مضاعف، معلمان زن، مدارس غیردولتی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |