تبیین شایستگی های معلم در اجرای برنامه درسی عدالت محور |
کد مقاله : 1176-ICSA |
نویسندگان |
فاطمه اکرمی *1، جواد حاتمی2 1دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس 2هیئت علمی علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تبیین شایستگی های معلم در اجرای برنامه درسی عدالت محور است. عدالت یکی از مفاهیم اساسی و زیربنایی در آموزش و پرورش به شمار می رود که لازم است تاثیر این مفهوم در عوامل طراحی و اجرای برنامه درسی لحاظ شود.معلم نیز حساس ترین نقش را در نظام آموزشی دارد،بنابراین پرداختن به شایستگی های معلم در اجرای برنامه درسی عدالت محور ضروری به نظر می رسد. رویکرد پژوهش کیفی و روش به کار رفته سنتزپژوهی وابزار مورد استفاده چک لیست است .روش تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس کدگذاری اشتراوس وکوربین، کدگذاری باز، محوری و انتخابی انتخاب شده است. جامعه پژوهش،کلیه پژوهش ها و اسناد علمی در قالب مقالات و پایان نامه ها در بازه زمانی پنج سال اخیراست . در نهایت، پس از غربالگری های صورت گرفته 18 منبع به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است.دو کد انتخابی شایستگی های حرفه ای با زیرکدهای صلاحیت شناختی،مدیریتی،رفتاری و سازمانی و شایستگی های فردی با زیرکدهای نگرش عدالت محور،روحیه همبستگی و رویکرد خودانتقادی استخراج شده است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی،عدالت،معلم،شایستگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |