نقش دانش قدرتمند در تحقق برنامه درسی عدالت محور
کد مقاله : 1177-ICSA
نویسندگان
عظیمه سادات خاکباز *1، اعظم رضایی کرامت2، عظیمه سادات خاکباز1
1دانشگاه بوعلی سینا
2کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه بوعلی سینا
چکیده مقاله
برنامه درسی یکی از مفاهیم حوزه تعلیم و تربیت است که در جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، نقش مهم و تعیین‌کننده دارد. مفهوم عدالت آموزشی نیز همواره مورد توجه متخصصان تعلیم‌ و تربیت بوده؛ آنان تلاش کرده‌اند برنامه‌های درسی را به‌گونه‌ای طراحی کنند که هر چه بیشتر به سمت نظریه‌های یادگیری مبتنی بر عدالت ‌محوری سوق یابد. پژوهش‌های انجام شده در حوزه عدالت آموزشی بیشتر مفهوم عدالت توزیعی مورد توجه قرار داده است. شواهد نشان می‌دهد عدالت آموزشی در عرصه عمل محقق نشده است. اگرچه استراتژی‌های خاصی برای برقراری عدالت آموزشی به کار گرفته شده است، اما وجود بی‌عدالتی‌های آموزشی بیانگر آن است که بسیاری از این استراتژی‌ها ناموفق بوده‌اند و نیاز به تغییر نگرش و استراتژی‌های جدید آموزشی توسط متخصصان کاملا مشهود است. تغییرات در تدوین برنامه درسی باید به گونه‌ای اعمال گردد تا نتیجه این تغییرات به توسعه عدالت آموزشی و در تدوین اهداف برنامه درسی در نظر گرفته شود. یکی از این تغییرات ضرورت رویکرد به دانش قدرتمند است. گسترش این مفهوم در سالیان اخیر الهام-بخش تغییرات برنامه درسی است به گونه‌ای که بسیاری از سیاست‌گذاران و متفکران برنامه درسی، دانش قدرتمند را به منزله یک اصل اساسی در راستای بازگرداندن دانش به اندیشه‌ورزی حوزه برنامه درسی مورد توجه قرار داده‌اند. دسترسی به این دانش حق همه فراگیران بوده و گامی در جهت دستیابی به عدالت آموزشی است. لذا هدف از انجام پژوهش مفهوم پردازی عدالت از دیدگاه برنامه درسی است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، عدالت، دانش قدتمند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر