تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از عدالت آموزشی در کلاس درس |
کد مقاله : 1179-ICSA |
نویسندگان |
نیر حیدری کلجه *1، داوود طهماسب زاده2 1دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز 2دانشگاه تبریز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربیات معلمان ابتدائی از عدالت آموزشی در کلاس درس با رویکرد کیفی و به روش تحقیق پدیدارشناسی انجام یافته است. شرکتکنندگان در پژوهش، معلمان دوره اول و دوم ابتدائی شهر تبریز بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند نظری انتخاب شدند. فرایند گزینش نمونهها تا اشباع دادهها به تعداد 15 ادامه پیدا کرد. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و متن مصاحبهها با استفاده از روش اسمیت مورد تحلیل قرار گرفت. در فرایند تحلیل، مفاهیم اصلی استخراج شده از دل جملات ابراز شده توسط مصاحبه شوندهها، طی 98 کد باز بیان گردید.کدهای متداخل و مشابه و مرتبط شناسایی و بر اساس تشابهات و همپوشی معنایی کدهای باز در قالب 19 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی ادغام گردیدند. جهت تایید روایی و دقت تحقیق، معتبر بودن، اطمینان پذیری و قابلیت تایید دادهها مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش عبارت از شناسایی 5 مضمون اصلی توزیع منابع و امکانات آموزشی، عدالت آموزشی و اجرایی، عدالت عاطفی، عدالت در ارزشیابی و زمینههای خانوادگی بود. در چشماندازی کلیتر میتوان مضامین به دست آمده را در دو طیف عدالت و بیعدالتی جای داد؛ هر چند که تعداد قابل توجهی از مضامین مصداق بیعدالتی بودند ولی پیوند غالب مصادیق عدالت به خصوصیات فردی معلم توانمندیهای حرفهای او و پیوند غالب مصادیق بیعدالتی به سیاستگزاری های خرد و کلان و نقش خانواده بر میگردد. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی، تجربه زیسته، دوره ابتدائی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |