نقش هوش مصنوعی در تحقق عدالت در برنامه درسی
کد مقاله : 1180-ICSA
نویسندگان
محمد مهدی شعبانی *1، حمیدرضا نظری2
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش هوش مصنوعی در تحقق عدالت در برنامه درسی، انجام شده است.پژوهش از منظر هدف کاربردی و رویکرد پژوهش کیفی بوده و از روش پژوهش تفسیری-تحلیلی صورت پذیرفته و اطلاعات به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شده است.هوش مصنوعی با سرعت چشم گیری در سال های اخیر توسعه یافته و یکی از کارکرد های متعدد آن مربوط به نظام تعلیم و تربیت است و از سویی عدالت آموزشی، امری چالش بر انگیز در تاریخ تعلیم و تربیت است که از منظر آن، نظام های آموزشی مورد نقد های ویژه و بعضا تندی قرار می گیرند، در این باره، نتایج پژوهش نشان داد هوش مصنوعی می تواند از طریق شخصی سازی یادگیری، تولید محتوا و ایجاد دسترسی به منابع متنوع،ارزشیابی منعطف و بهره مندی از ربات های آموزگار به منظور کاهش شکاف های جغرافیایی و اقتصادی، با متاثر کردن عناصر محتوا، روش و ارزشیابی، تحقق عدالت در برنامه درسی را تسهیل نماید.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، عدالت، هوش مصنوعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر