واکاوی کیفی جهانبینی معلمان نسبت به برابری آموزشی دانش آموزان مهاجر (یک مطالعه پدیدارشناسانه) |
کد مقاله : 1186-ICSA |
نویسندگان |
ثریا باقرشاهی * دانشجو دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد، تهران، واحد تهران جنوب |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته معلمان در ارتباط با واکاوی کیفی جهانبینی معلمان نسبت به برابری آموزشی دانش آموزان مهاجر بود.به این منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد.جامعه مورد مطالعه تمامی معلمانی بودند که تجربه و سابقه تدریس به دانش آموزان مهاجر را داشتند بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 16 نفر از این معلمان مصاحبه به عمل آمد و کار گردآوری داده ها تا اشباع نظری پیش رفت.ابزار گردآوری دادها مصاحبه بدون ساختار و روش تحلیل پژوهش، تحلیل مضمون بود.جهت تامین اعتبار تحقیق، معیارهای لینکن و گابا مورد استفاده قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از 3 مضمون فراگیر(رویکرد شخصی و سلیقه ای، رویکرد حرفه ای، رویکرد رویکرد تردیدآمیز) و 12 مضمون سازمان دهنده و 28 مضمون پایه بود .نتایج پژوهش حاکی از واکنش معلمان در قالب آیتم هایی چون عدم ارائه آموزش استاندارد به دانش آموزان مهاجر،عدم ارائه آموزش با کیفیت به دانش آموزان مهاجر،اجرای ناصحیح آموزش های مرتبط با مهاجرین، سوگیری نسبت به آموزش مهاجرین ،تلقی دانش آموزان مهاجر به عنوان دانش آموزان دست چندم،عدم آموزش همدلانه نسبت به دانش آموزان مهاجر و... بود |
کلیدواژه ها |
دانش آموزان مهاجر ، برابری آموزشی، دیدگاه معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |