تحلیل گفتمان انتقادی عدالت آموزشی در مدارس استعدادهای درخشان |
کد مقاله : 1187-ICSA |
نویسندگان |
حمید محیطی اردکانی * کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش واکاوی گفتمان انتقادی عدالت آموزشی در مدارس استعدادهای درخشان بعد از انقلاب اسلامی ایران است. این پژوهش با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و قیاس عملی(استنتاجی) صورت گرفته و تلاش گردید تا به سوالات زیر پاسخ داده شود؛ مولفه های اصلی ناشی از تحلیل انتقادی مدارس استعدادهای درخشان بر اساس نظریه فرکلاف چه می باشد؟ مهم ترین عوامل اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار در شکل گیری مدارس استعدادهای درخشان چه بوده است؟ و با توجه به نتایج حاصل از دو سوال فوق چه رهنمودهایی برای عدالت آموزشی می توان ارائه نمود؟ یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که در بررسی روند حیات استعدادهای درخشان بعد از انقلاب اسلامی به این نتیجه می رسیم که همواره توجه به استعدادهای درخشان از سوی دولت های مختلف مورد نظر بوده است ولی در دوره هایی این مهم در اوج اهمیت بوده و در دوره هایی کمتر مورد توجه قرار می گرفته است. با توجه به بررسی به عمل آمده اصل توجه ویژه به دانش آموزان استعدادهای درخشان مورد پذیرش قرار گرفته است و به همین جهت باید یک نگاه ویژه حاکمیتی در قبال این دانش آموزان در نظر گرفته شود تا در دوره های مختلف تحت تاثیر افکار گفتمان های مختلف در دولت ها قرار نگیرد و با در پیش گرفتن سیاست های مشخص و ثابت در قبال این گونه مدارس بتوان چشم انداز روشنی از این مسئله داشت و از عواید این دانش آموزان برای کشور بهره گرفت. |
کلیدواژه ها |
تحلیل گفتمان انتقادی، مدارس استعداد های درخشان، عدالت آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |