ارزشیابی راهکار 5- 1 سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش (آ.پ) در خصوص دوره پیشدبستانی از منظر عدالت اجتماعی: یک مطالعه کیفی |
کد مقاله : 1192-ICSA |
نویسندگان |
سید علی خالقی نژاد * استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران. |
چکیده مقاله |
علیرغم این که سیاستهای آموزشی در حل و ترمیم نابرابرهای اجتماعی بسیار مهم هستند، کمتر از ابعاد مختلف آنها رمزگشایی میشود. این پژوهش، باهدف ارزشیابی راهکار 5- 1 سند تحول بنیادین آ.پ در خصوص دوره پیشدبستانی از منظر عدالت اجتماعی انجام شده است. پژوهش حاضر در زیر چتر مطالعات ارزشیابی کیفی قرار میگیرد. دادهها بهصورت نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع از طریق تحلیل اسناد بالادستی و تجربیان و ادراکات 15 شرکتکننده (7 متخصص حوزه پیشدبستان؛ 3 مدیر ارشد؛ 5 کارشناس دارای سابقهی مشارکت در تدوین سیاستهای پیشدبستان)، گردآوری شده است. تحلیل دادههای برآمده از مصاحبه (رودررو - گروه کانونی) و اسناد با استفاده از تحلیل محتوای کیفی نشان داد: در راهکار 1 -5 سند تحول بنیادین آ.پ ابهامهایی در باره مفهوم مناطق محروم و حدود و ثغور مشارکت وزارت آ.پ در پوشش نوآموزان پیشدبستانی وجود دارد؛ و آموزشهای مورد تأکید در آن از جامعیت لازم برخوردار نیست و آموزههای دیگر ادیان ابراهیمی را نادیده میگیرد. در مجموع، راهکار 5- 1 سند تحول بنیادین آ.پ برای نزدیکشدن به عدالت اجتماعی نیازمند بازبینی و اصلاح است. |
کلیدواژه ها |
عدالت اجتماعی، ارزشیابی، سیاست، دوره پیشدبستانی، سند تحول بنیادین. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |