تبیینی از مفهوم عدالت با توجه به آراء دو اندیشمند معاصر و استنتاج دلالت های آن برای برنامه درسی
کد مقاله : 1196-ICSA
نویسندگان
فاطمه اکرمی *1، علیرضا صادق زاده قمصری2
1دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
2تهران، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تبیینی از مفهوم عدالت با توجه به نظرات دو اندیشمند معاصر و استنتاج دلالت های آن برای برنامه درسی است. بخش اول این پژوهش با روش تطبیقی مبتنی بر مرور نظام مند دیدگاه های رالز و شهید مطهری نسبت به مساله عدالت وجمع بندی آنها و بخش دوم نیز با روش دلالت پژوهی به منظور استنتاج دلالت دیدگاه های ایشان برای برنامه درسی صورت پذیرفته است.از آنجا که برنامه درسی به عنوان عنصر مهم نهاد آموزش عمومی نمی تواند در خلا عمل کرده و نسبت به محیط فرهنگی اجتماعی خود غیر حساس باشد. لذا شناخت رویکردها در مسائل مبنایی مانند عدالت و به کارگیری آن ها در برنامه های درسی از بدیهی ترین و شناخته شده ترین وظایف برنامه ریزان درسی قلمداد می شود.نتایج نشان می دهد که دیدگاه رالز به عدالت بر محور فردگرایی تکیه داشته و عدالت را به مثابه انصاف قلمداد می کند و رویکرد شهید مطهری عدالت را به مثابه رعایت حقوق افراد می داند.در نتایج حاصل از این پژوهش ضمن بررسی نکات کلیدی این دو رویکرد، به معرفی عدالت ترکیبی پرداخته است که عدالت به معنای برابری و عام پروری را شرط لازم و استحقاق و نخبه پروری را شرط کافی برقراری عدالت در جوامع معرفی می کند.
کلیدواژه ها
عدالت ، رالز، شهید مطهری، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر