طراحی الگوی برنامهدرسی مسئلهمحور در راستای تحقق عدالت تربیتی |
کد مقاله : 1198-ICSA |
نویسندگان |
سیمینه زینلی زاده *1، محمد آزین2، حمید توانا3 1ندارم 2الگوی تعلیم و تربیت رویش 3الکوی تعلیم و تربیت رویش |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامهدرسی مسئلهمحور در راستای تحقق عدالت تربیتی بوده است. در این پژوهش از الگوی تدوین برنامهدرسی ملکی (1399) با رویکرد فطرتگرایی توحیدی استفاده شده است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و به شیوهی اقتباسی_اکتشافی از محتوای الگوی تعلیم و تربیتی رویش بوده که این الگو از سال 1400 تا کنون در 110 مدرسه دولتی در سراسر کشور اجرا شده و در حال اجرا میباشد. نتیجه به دست آمده از این پژوهش الگوی برنامهدرسی مسئلهمحور بوده که شامل منطق برنامه ریزی درسی، تعیین نیازها، اهداف، محتوا، روش و شیوه ارزشیابی و نقش مربی میباشد.در بخش منطق برنامه، مولفههای مسئلهمحوری مبتنی بر تکلیفگرایی دینی، عدالت محوری تربیتی و در تعیین نیازها، مولفههای مسولیت پذیری، عقلانیت و شناخت، هویتیابی و هویت مداری و در حوزهی اهداف برنامه درسی، توجه به تفاوتهای فرهنگی و قومی، حل مسائل بومی، توجه به تفاوتهای فردی و قابلیتها، امیدبخشی، مسئلهیابی در بستر واقعی زندگی، ایجاد اعتماد به نفس و عزتنفس، خودیادگیرندگی و خودتنظیمگری، تقویت مهارتهای اجتماعی و عاطفی، نشاط و سرزندگی و یادگیری معنادار و همچنین برای محتوای برنامه درسی، مولفههایی چون تربیت دینی و عبودیت، منطبق با فرهنگ با نگاه تمدنی، محتوای تلفیقی، نسبت داشتن با تجارب فردی و زندگی واقعی، مبتنی بر مسائل جذاب و چالش برانگیز برای دانشآموزان، انطباق با سن و سطوح رشدی و در بخش روشهای اجرای برنامه، روش اکتشافی و حل مسئله، پروژه محور، تعاملی و مشارکتی، مبتنی بر موقعیت و ترکیبی و در برای نقش معلم، مربیگری اقتضائی، احصاء شد. |
کلیدواژه ها |
برنامهدرسی مسئلهمحور، عدالت تربیتی، رویکرد قابلیت در عدالت، رویکرد فطرتگرایی توحیدی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |