چگونه الگوی برنامه درسی کل نگر با رویکرد تکلیف محور می‌تواند به عدالت آموزشی در حوزه فنی و حرفه‌ای منجر شود؟
کد مقاله : 1202-ICSA
نویسندگان
مهرناز سادات رضوانیان1، مرتضی کرمی *2
1گروه مطالعات برنامه درسی وآموزش. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.دانشگاه فردوسی.مشهد.ایران
2استاد، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
چکیده مقاله
آموزش فنی و حرفه‌ای بخش حیاتی از آموزش مدرن است که به دانش‌آموزان مهارت‌ها و دانش لازم برای موفقیت در بازار کار را ارائه می‌دهد. برای دانش‌آموزان دبیرستانی، آموزش فنی و حرفه‌ای مجموعه‌ای از مزایایی را فراهم می‌کند که می‌تواند زندگی و حرفه‌ی آینده‌شان را شکل دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب متخصصان و کارشناسان حوزه برنامه درسی فنی و حرفه ای جهت طراحی الگوی برنامه درسی کل نگر فنی و حرفه ای در آموزش رسمی و عمومی انجام شد. این مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته با مشارکت 10 نفر از متخصصان و کارشناسان در حوزه برنامه درسی فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش ایران انجام شد. برای این مطالعه از رویکرد پدیدارشناسی و روش نظریه ای استفاده شد. با توجه به هدف پژوهش با در نظر گرفتن مولفه های رویکرد تکلیف محور، یافته ها در 5 بعد و 16 مولفه شامل: رویکرد برنامه درسی، نیازسنجی، ساختار کلی برنامه درسی، شیوه آموزش و ارزشیابی احصا شد. نتایج این پژوهش با مشخص کردن ویژگی‌های برنامه درسی و رویکرد تکلیف‌محور، تلاش می‌کند تا فراگیران را عادلانه و فارغ از تمایزات فرهنگی و اقتصادی، در جهت کسب شایستگی‌های فنی و غیرفنی توانمند سازد.
کلیدواژه ها
شایستگی فنی و غیرفنی، یادگیری تکلیف محور، عدالت محوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی