انطباق و تعدیل برنامه درسی زبان خارجی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی |
کد مقاله : 1205-ICSA |
نویسندگان |
احمد رمضانی * عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی |
چکیده مقاله |
طراحی و تدوین برنامۀ آموزشی جایگزین و متناسب با نیازها و تواناییهای دانشآموزان با آسیب شنوایی (ناشنوا و کمشنوا) گامی است جهت تحقق عدالت آموزشی و توانمندسازی آنها. اگرچه زبان خارجی (مانند زبان انگلیسی) برای دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا زبان سوم محسوب میشود، آنها میتوانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. در حال حاضر برنامۀ آموزش زبان انگلیسی عمومی در مدارس مبتنی بر مهارت شنیداری است و ساختار یادگیری آموزش زبان انگلیسی بر مهارت شنیداری استوار است. واضح است که این گروه از دانشآموزان نمیتوانند انگلیسی را از طریق شنیدن تمرین کنند و بیاموزند. در این پژوهش کوشش شد با در نظر گرفتن رویکرد چهار عنصری زایس به برنامهریزی درسی و با مرور نظاممند پژوهشهای انجام شده، در وهله نخست برنامه درسی مکمل ناظر بر اهداف، محتوا، فعالیتهای یادگیری و روشهای ارزشیابی مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان با آسیب شنوایی تدوین شود و سپس سایر عناصر برنامه درسی نظیر فضا و تجهیزات، شایستگیهای معلم و... به آن اضافه شود. به این ترتیب محتوای مرتبط با برنامه درسی از جمله اهداف، موضوعها، روشها و فنون، محتوا و روشهای ارزشیابی گردآوری، انتخاب، ترجمه، مقولهبندی و موضوعبندی شد. سپس برای اعتبارسنجی برنامه درسی مکمل، عناصر مختلف برنامه درسی پیشنهادی در گروه کانونی متشکل از متخصصان برنامهریزی درسی، متخصصان تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، متخصصان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، متخصصان موضوعی مرتبط (زبانشناسی کاربردی) و معلمان مجرب مربوطه طرح و در نهایت سیاستهای آموزشی ضروری برای درج در راهنمای برنامه درسی زبانهای خارجی پیشنهاد شده است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی مکمل، حوزه یادگیری زبانهای خارجی، دانشآموزان با آسیب شنوایی (ناشنوا/کمشنوا) |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |