واکاوی تجربیات معلمان: نقش هنر در اجرای برنامه ی درسی عدالت محور |
کد مقاله : 1206-ICSA |
نویسندگان |
گلبرگ غریب پور * ندارم |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیسته معلمان درباره نقش هنر در اجرای برنامه درسی عدالتمحور انجام شد. این مطالعه از رویکرد کیفی پدیدارشناسی تفسیری بهره برده و دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۱۲ معلم که به روش هدفمند انتخاب شده بودند،جمعآوری شده است. برای تحلیل دادهها، از نرمافزار Atlas.ti و روش هفت مرحلهای کالایزی استفاده شده است که امکان سازماندهی، کدگذاری و استخراج مضامین را بهصورت دقیق و منظم فراهم میکند. در نهایت، ۵ مضمون اصلی و ۱۵ زیرمضمون شناسایی شدهاند. مضامین اصلی شامل عدالت آموزشی و اجتماعی، نقش هنر در آموزش عدالت اجتماعی، نقش معلم در ترویج عدالت اجتماعی، چالشها و نیازها و تأثیرات پایدار آموزش عدالت اجتماعی میباشند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که معلمان هنر را بهعنوان ابزاری مؤثر برای تقویت همدلی، احترام به تفاوتها و تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به عدالت اجتماعی میدانند. همچنین، نقش معلم در ترویج عدالت اجتماعی بسیار حیاتی است و نیاز به آموزشهای بیشتر و توسعه حرفهای برای ارتقای توانمندیهای آنان احساس میشود. از سوی دیگر، چالشهایی مانند کمبود منابع آموزشی، مقاومت فرهنگی و نهادی در برابر تغییرات و نیاز به معلمان متخصص در هنر از موانع اصلی در اجرای برنامههای عدالتمحور محسوب میشوند. |
کلیدواژه ها |
هنر، برنامه درسی عدالتمحور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |