برنامه درسی فراگیر: تحقق عدالت آموزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1212-ICSA |
نویسندگان |
احمد رمضانی * عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی |
چکیده مقاله |
در اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش بر تحقق عدالت آموزشی تأکید شده است. به بیانی دیگر هم در سند تحول بنیادین و هم در برنامه درسی ملی ابلاغ شده است که آموزش و پرورش موظف است که خدمات آموزشی ]و توانبخشی[ را برای همه ]نوآموزان و[ دانشآموزان ارائه کند و کیفیت ارائه خدمات را هم تضمین کند. آموزش با کیفیت برای همه مستلزم توجه به ارائه خدمات توانبخشی به نوآموزان و دانشآموزان با نیازهای ویژه است. به بیانی دیگر، کیفیتبخشی خدمات آموزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه از مسیر ارائه خدمات بهنگام توانبخشی مدرسهای و توانبخشی تخصصی میسر است.در این مقاله سعی شده است با مرور نظاممند پیشینه پژوهشی مرتبط با برنامه درسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه و قوانین مصوب و جاری در نظام آموزشی کشور ایران گامهای اصلی برای تحقق عدالت آموزشی برای نوآموزان و دانشآموزان (افراد) با نیازهای ویژه طراحی شود. تحقق عدالت آموزشی و آموزش برای همه مستلزم این امر است که با توجه به ویژگیهای فردی هر یادگیرنده با نیازهای ویژه برنامه انفرادی شده آموزشی و توانبخشی باید طراحی شود و مسیر رسیدن به حیات طیبه برای همه مهیا گردد. حال آنکه گروهی از کودکان با نیازهای ویژه از مسیر دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی در آموزش و پرورش در بدو ورود (برنامه سنجش) جا میمانند و گروهی هم در علیرغم کودک بودن به دلیل عملکرد غیرقابل پذیرش در برخی از دروس (نظام آموزشی مبتنی بر پایه تحصیلی) از ادامه تحصیل محروم میشوند. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی فراگیر، دانشآموزان با نیازهای ویژه، عدالت آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |