برنامه درسی فراگیر: تحقق عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1212-ICSA
نویسندگان
احمد رمضانی *
عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده مقاله
در اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش بر تحقق عدالت آموزشی تأکید شده است. به بیانی دیگر هم در سند تحول بنیادین و هم در برنامه درسی ملی ابلاغ شده است که آموزش و پرورش موظف است که خدمات آموزشی ]و توانبخشی[ را برای همه ]نوآموزان و[ دانش‌آموزان ارائه کند و کیفیت ارائه خدمات را هم تضمین کند. آموزش با کیفیت برای همه مستلزم توجه به ارائه خدمات توانبخشی به نوآموزان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. به بیانی دیگر، کیفیت‌بخشی خدمات آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از مسیر ارائه خدمات بهنگام توانبخشی مدرسه‌ای و توانبخشی تخصصی میسر است.در این مقاله سعی شده است با مرور نظام‌مند پیشینه پژوهشی مرتبط با برنامه درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و قوانین مصوب و جاری در نظام آموزشی کشور ایران گام‌های اصلی برای تحقق عدالت آموزشی برای نوآموزان و دانش‌آموزان (افراد) با نیازهای ویژه طراحی شود. تحقق عدالت آموزشی و آموزش برای همه مستلزم این امر است که با توجه به ویژگی‌های فردی هر یادگیرنده با نیازهای ویژه برنامه انفرادی شده آموزشی و توانبخشی باید طراحی شود و مسیر رسیدن به حیات طیبه برای همه مهیا گردد. حال آنکه گروهی از کودکان با نیازهای ویژه از مسیر دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی در آموزش و پرورش در بدو ورود (برنامه سنجش) جا می‌مانند و گروهی هم در علی‌رغم کودک بودن به دلیل عملکرد غیرقابل پذیرش در برخی از دروس (نظام آموزشی مبتنی بر پایه تحصیلی) از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.
کلیدواژه ها
برنامه درسی فراگیر، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، عدالت آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی