ترغیب و علاقه دانش آموزان نسبت به محیط مدرسه: چگونگی عدالت محوری و نقش معلم
کد مقاله : 1220-ICSA-FULL
نویسندگان
ستایش خراسانی *1، مرجان کیان1، زهرا نیکنام2
1دانشگاه خوارزمی، تهران
2تهران، دانشگاه خوارزمی
چکیده مقاله
هدف پژوهش بررسی نقش معلم درترغیب دانش آموزان نسبت به محیط مدرسه وساخت محیط عدالت محوردر دوره اول ابتدایی درمنطقه کم برخورداراست. محور رویکردپژوهش به صورت کیفی ازنوع پدیده نگاری می باشد. جامعه پژوهش مدرسه ابتدایی دریکی ازمناطق کم برخوردار ساوجبلاغ،با روش نمونه گیری هدفمندملاک،۱۲ نفر ازدانش آموزان پایه دوم وسوم ابتدایی شرکت کردند. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که تعداد زیادی از دانش آموزان به دلایل علاقه به محیط مدرسه، حضورهمشاگردی، پیشرفت سواد، رهایی از جو خانواده به مدرسه علاقه مند ومعلم به دلایل حضور او،روش تدریس خلاقانه و صمیمیت نقش موثر درعلاقه دانش آموزان داشت و حداقل دانش آموزان به دلایل حجم محتوای درسی،اجبارخانواده ومزاحمت دانش آموزان بزرگترعلاقه ای به مدرسه نداشته و به دلایل رفتار معلم و تبعیض، نقش موثر درعدم علاقه دانش آموز داشت. برای اصلاح نگرش دانش آموزان میتوان باآگاهی سازی والدین نسبت به مسائل ضروری، حضورمشاور در مدارس، اجرای طرح های نوین، برگزاری دوره هایی برای آموزش روش های تدریس نوبه معلمان واستفاده از طرح تشویق همگانی علاقه دانش آموزان را به مدرسه و برخورداری از تحصیل عدالت محور افزایش داد.
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، مناطق کم برخودار، عدالت محوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر