هوش مصنوعی،تهدید یا تسهیل عدالت در برنامه درسی
کد مقاله : 1225-ICSA-FULL
نویسندگان
بهرام پروین *1، مهناز اسدی2
1دانش آموخته دکترای فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم و تحقیقات
2استاد مدعو دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و تحقیقات
چکیده مقاله
هوش مصنوعی (AI ) به عنوان یک فناوری نوظهور، به سرعت در حال تغییر و تحول جوامع مختلف از جمله حوزه آموزش است. ادغام هوش مصنوعی در برنامه‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها، فرصت‌های جدیدی را برای شخصی‌سازی آموزش، بهبود دسترسی به منابع آموزشی و افزایش کارایی فرایند یادگیری فراهم آورده است. با این حال، نگرانی‌هایی نیز در مورد تأثیرات نامطلوب هوش مصنوعی بر عدالت آموزشی وجود دارد.این مقاله به بررسی دقیق نقش هوش مصنوعی در تسهیل یا تهدید عدالت در برنامه‌های درسی می‌پردازد. از یک سو، هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه آموزش‌های شخصی‌سازی شده، به نیازهای فردی دانش‌آموزان پاسخ دهد و شکاف‌های آموزشی را کاهش دهد. از سوی دیگر، استفاده نادرست از هوش مصنوعی می‌تواند به تشدید نابرابری‌های آموزشی منجر شود. طراحی و توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی، آموزش معلمان در زمینه استفاده موثر از هوش مصنوعی، و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تخصیص بودجه دولتی ویژه برای دسترسی همه دانش‌آموزان به فناوری‌های آموزشی، از جمله اقدامات ضروری برای تحقق عدالت آموزشی در عصر هوش مصنوعی هستند. با ارائه یک مدل مفهومی در زمینه لایه های مختلف هوش مصنوعی در آموزش و بومی سازی آن متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، به تحلیل فناورانه پیاده سازی هوش مصنوعی در آموزش پرداخته شده است.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی آموزشی ، عدالت درسی ، پارادایم آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر