مطالعه و تحلیل باورهای اخلاقی و مبانی معرفت شناختی در برنامه درسی عدالت محور |
کد مقاله : 1237-ICSA-FULL |
نویسندگان |
سمیه سلمانی کله *1، بهمن زندی2، معصومه السادات ابطحی3، محمدرضا سرمدی2 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات 2استاد گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور،سازمان مرکزی،تهران،ایران 3استادیار گروه علوم تربیتی،دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران |
چکیده مقاله |
پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان کارهای غیرقانونی و غیرمسئولانه در محیطهای کاری توجه صاحبنظران و مدیران را به بحث اخلاق و معرفت در سازمان معطوف ساخته است. اخلاق ملاک و معیار سنجش درستی یا نادرستی رفتار شخص نسبت به خود، دیگران و جامعه تعریف میشود و از جمله مباحثی است که در یکی دو دهة اخیر مورد توجه دانشمندان و علمای مدیریت در جهان قرار گرفته است. مدیران آموزشی و برنامه ریزان درسی از جهات مختلف با مسئلة اخلاق در سازمانهای آموزشی سروکار دارند و آن را یکی از بنیادیترین مفاهیم در این زمینه میدانند. تمامی وظایف و رفتارهای مدیران آموزشی از جمله برنامهریزی، تصمیمگیری، نظارت و کنترل، سازماندهی، و استفاده از شیوههای تشویق و تنبیه در آموزش بر تمامی جوانب ساختار نظام آموزشی بهخصوص بر افکار، و رفتار آتی و کنونی دانشآموزان تأثیرات مثبت و منفی میگذارد. از آنجاییکه تعلیم و تربیت یکی از عوامل مهم در پیشبینی موفقیت شغلی و اجتماعی هر فرد در طول زندگی است،به عنوان یک ابزار ضرور ی برای رسیدن به آینده ای بهتر در نظر گرفته می شود. رویکرد پژوهش توصیفی –تحلیلی یافته ها حاکی از آن است که باورهای اخلاقی و مبانی معرفت شناختی بر برنامه ریزی درسی عادلانه تاثیر دارد. |
کلیدواژه ها |
باورهای اخلاقی،معرفت شناسی،برنامه درسی عدالت محور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |