تربیت معلم فکور عدالت محور: رویکرد تأملی مبتنی بر آراء شون و فریره
کد مقاله : 1247-ICSA-FULL
نویسندگان
ژیلا حیدری نقدعلی *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
عمل تأملی آنچنانکه شون مفهوم‌سازی کرده است، بر اهمیت درگیر شدن مداوم معلمان در تأمل بر اعمال خود برای بهبود توسعه حرفه‌ای تأکید می‌کند. پداگوژی انتقادی فریره بُعد عدالت‌محور را به آن اضافه می‌کند و بدنبال توسعه آگاهی انتقادی در شیوه‌های تدریس است که به مسائل مربوط به عدالت، قدرت و عدالت اجتماعی می‌پردازد. با ترکیب این چارچوب‌ها، هدف از این مطالعه ارائه مدلی مفهومی برای پیاده‌سازی شیوه‌های تأملی که عدالت اجتماعی را در برنامه‌های تربیت معلم گسترش می‌دهند، بود. با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، این مطالعه به مرور ادبیات کلیدی پرداخته و تحلیلی مفهومی از عمل تأملی و عدالت اجتماعی و بررسی ارتباط آن‌ها در حوزه آموزش ارائه داد. مولفه‌های کلیدی چارچوب پیشنهادی برای عمل فکورانه عدالت محور شامل تأمل انتقادی، پداگوژی مبتنی بر عدالت و آموزش فرهنگی-پاسخگو بود. یافته‌ها نشان داد که برنامه‌های تربیت معلم می‌توانند با تلفیق این شیوه‌ها در برنامه‌های درسی خود، به دانشجومعلمان کمک کنند تا به طور انتقادی به مسائل مربوط به تنوع، پویایی قدرت و عدالت در زمینه‌های آموزشی بیاندیشند. در پایان پیشنهادهایی برای اجرای شیوه‌های عمل فکورانه عدالت محوردر برنامه‌های تربیت معلم ارائه شد.
کلیدواژه ها
عمل فکورانه، شون، عدالت، فریره، تربیت معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر