عدالت اجتماعی: گفتمانی در دوران پسانوفهم گرایی مطالعات برنامه درسی
کد مقاله : 1248-ICSA-FULL
نویسندگان
مینا محمدصالحی *1، کوروش فتحی واجارگاه2، سعید صفایی موحد3، مصطفی قادری4
1فارغ التحصیل دانشگاه شهیدبهشتی
2تهران، دانشگاه شهید بهشتی
3شرکت ملی نفت ایران
4تهران، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی گفتمان های دوران پسانوفهم‌گرایی مطالعات برنامه‌درسی صورت گرفته است. در این پژوهش از رویکرد کیفی پژوهش و روش تحلیل هرمنوتیک استفاده شده است. هرمنوتیک را عموماً به معنای علم تفسیر یا تأویل متن دانسته‌اند. هدف هرمنوتیک فلسفی تبیین ماهیت فهم است. بنابراین ازرویکرد تفسیری گادامر جهت شناسایی گفتمان های پسانوفهم‌گرایی بهره‌برداری شد. بنابراین به منظور پاسخ به مسئله شناسایی گفتمان های دوران پسانوفهم گرایی به عنوان دوران نوینی در عرصه مطالعات برنامه درسی پژوهشگر به مطالعه کتاب‌ها، مقالات، دستنامه ها، اسناد و مدارک پرداخت. به همین منظور متون مرتبط با پسانوفهم گرایی با نگاهی تفسیری از اواخر دهه1990 تا سال 2024 از 4کتاب و 6مقاله مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند. از نتایج حاصل از بررسی آثار و منابع 4گزاره استخراج شد و با توجه به گزاره‌های تفسیر شده توسط محقق، گفتمان عدالت اجتماعی به عنوانی گفتمانی مهم و تاثیرگذار درحوزه پسانوفهم‌گرایی مطالعات برنامه‌درسی شناسایی شد.
کلیدواژه ها
مطالعات برنامه‌درسی، نوفهم‌گرایی، پسانوفهم‌گرایی، گفتمان‌های پسانوفهم‌گرایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر