عدالت تنبیهی یا عدالت ترمیمی: مروری نظام مند |
کد مقاله : 1249-ICSA |
نویسندگان |
صغری ملکی * مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
وقوع پدیده هایی مانند تضاد، تخلف، نزاع، دعوا، قلدری و مواردی از این دست، مانند هر اجتماعی، در مدارس نیز اجتناب ناپذیر است. در مواجهه با چنین پدیده هایی مدارس به شکل سنتی رویکرد تنبیهی دارند اما در سالهای اخیر در بسیاری از کشورها، عدالت ترمیمی به عنوان رویکرد جایگزین انتخاب شده است.این مقاله سعی کرده است با مروری نظام مند اثرات و نتایج استفاده از این رویکرد در مدارس را نشان دهد. روش پژوهشی این مطالعه، مرور نظام مند مفالات بود که طی فرایندی 25 مقاله، با معیارهایی نظیر، انتشار در پایگاه های علمی معتبر، داشتن مداخله ای ترمیمی ( حداقل یک اقدام ترمیمی)، اجرا شده در مدرسه (هر نوع مدرسه ای ، از 7 تا 18 سال ، پسر/ دختر)، انگلیسی زبان بودن و منتشر شده بین سالهای 2010 تا 2022، انتخاب و بررسی شدند. ننتیجه این پژوهش نشان داد، عدالت و اقدامات ترمیمی می تواند نظم، امنیت و جو مدرسه را بهبود دهد. مهارت های اجتماعی، عاطفی، میان فردی و مدیریت تضاد و نزاع را در دانش آموزان توسعه دهد. موجب شادکامی و دوری آن ها از رفتارهای پر خطر شود. نابرابری ها را در سطح مدرسه کم، آمار غیبت را پایین بیاورد و پیشرفت تحصیلی را رشد دهد. |
کلیدواژه ها |
عدالت تنبیهی، عدالت ترمیمی، اقدامات ترمیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |