تحقق عدالت در بستر برنامه درسی....: امکان یا امتناع |
کد مقاله : 1256-ICSA |
نویسندگان |
سیدمهدی سجادی * تهران، دانشگاه تربیت مدرس |
چکیده مقاله |
تحقق عدالت یکی از پیشفرضها و اهداف اساسی تدوین برنامه درسی محسوب می شود ، چنانکه تمامی برنامه ریزان درسی تحقق عدالت در بستر اجرای برنامه درسی را یکی از شعارهای مهم خود اعلام می کنند. علیرغم اذعان به اهمیت و ضرورت وجودی برنامه درسی جهت هدایت پداگوژی های تربیتی و تاکید بر این واقعیت که برنامه های درسی نقشه راه مشخصی را در اختیار مربیان قرار می دهد تا در طول فرایند های یاد دهی و یادگیری، بتوانند به اهداف مورد نظر دست یابند، اما اکنون سوالی که پیش روی برنامه ریزان درسی قرار دارد این است که آیا منطق حاکم بر برنامه درسی مصوب ، تحقق عدالت را ممکن می سازد یا خیر. به عبارت دیگر اجرای برنامه درسی مصوب و متمرکز و به تبع آن اجرای پداگوژی منبعث از آن ، به تحقق یکی از مهمترین شعارهای آن یعنی عدالت منجر می شود یا خیر؟.برای پاسخ به این پرسش اساسی لازم است در ابتدا مقصود خود از عدالت و سپس منطق برنامه درسی را روشن نماییم تا بتوانیم به پاسخ پرسش خود دست یابیم. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، عدالت، امکان، امتناع،تحقق |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |