تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از عدالت آموزشی در دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم شهر بیرجند |
کد مقاله : 1257-ICSA |
نویسندگان |
محمد اکبری *1، معصومه بخشی2، مریم اصیل2، بهناز ترابی2 1عضو هیات علمی 2دانشجوی دانشگاه بیرجند |
چکیده مقاله |
عدالت آموزشی یکی از مهمترین شاخص های نظام های آموزشی بوده چرا که پیامدهای تحصیلی و روانشاختی متعددی را به دنبال دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ادارک از عدالت آموزشی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم شهر بیرجند را شامل شد. نمونه مورد بررسی بر اساس جدول مورگان تعداد 260 نفر برآورد که به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های ادراک از عدالت آموزشی که صورت محقق ساخته طراحی و اعباریابی شد و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و بلومنفیلد ۲۰۰۴ که پایایی و روانی توسط متخصصین انجام و مورد تایید قرار گرفته و دارای 15 گویه است که این گویه ها سه خرده مقیاس رفتاری، عاطفی و شناختی را در میان دانش آموزان اندازه گیری می کند استفاده شد. داده های گرداوری شده با استفادهاز آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون آماری) با کمک نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته ها نشان داد که ادراک از عدالت آموزشی پیش بینی کننده اشتیاق تحصیلی دانش آموزان می باشد. بنابراین با افزایش عدالت آموزشی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بهبود پیدا خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
اشتیاق تحصیلی، عدالت آموزشی، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |