تبیین رضایتمندی تحصیلی بر اساس ادراک از عدالت آموزشی در دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر بیرجند |
کد مقاله : 1258-ICSA |
نویسندگان |
محمد اکبری *1، فاطمه صباغ2، فاطمه فریدی2، زینب مولوی3 1عضو هیات علمی 2دانشجوی دانشگاه بیرجند 3معلم دوره ابتدایی شهر بیرجند |
چکیده مقاله |
عدالت آموزشی یکی از مهمترین شاخص های نظام های آموزشی بوده چرا که پیامدهای تحصیلی و روانشاختی متعددی را به دنبال دارد. مهمترین پیامد عدالت آموزشی رضایتمندی از تحصیل و انگیزش تحصیلی می باشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ادارک از عدالت آموزشی با رضایت از تحصیل دانش آموزان طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم شهر بیرجند را شامل شد. نمونه مورد بررسی بر اساس جدول مورگان تعداد 290 نفر برآورد که به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های ادراک از عدالت آموزشی که صورت محقق ساخته طراحی و اعباریابی شد و پرسشنامه رضایتمندی تحصیلی هیوبنر 2001 که پایایی و روانی توسط متخصصین انجام و مورد تایید قرار گرفته و دارای 8 گویه است، استفاده شد. داده های گرداوری شده با استفادهاز آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون آماری) با کمک نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته ها نشان داد که ادراک از عدالت آموزشی پیش بینی کننده رضایت دانش آموزان از تحصیل می باشد. نتایج نشان داد که، ادراک از عدالت آموزشی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان بر حسب جنسیت آنان متفاوت نمی باشد. بنابراین با افزایش ادراک دانش آموزان از عدالت آموزشی رضایتمندی آنان از تحصیل بهبود پیدا خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
رضایتمندی تحصیلی ، عدالت آموزشی، دانش آموزان، بیرجند |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |