نگاهی به برنامه درسی و عدالت از لنز فریره
کد مقاله : 1261-ICSA-FULL
نویسندگان
دکتر شادی نصرتی *1، محمود مهرمحمدی2
1تهران، دانشگاه تربیت مدرس
2دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
از جمله مردانی که در ریختن طرحی نو در کار آموزش و پرورش تأثیر بسیار داشته‌اند، پائولو فریره برزیلی است که با زندگی، آثار و نظریاتش در این مقاله آشنا خواهید شد؛ او با کتاب‌های متعدد خود درباره روش‌های انقلابی آموزش و پرورش، یعنی روش‌های آزادکننده و آزاده‌پرور، مقامی ارجمند در میان رهبران و خدمتگزاران آموزش و پرورش پیدا کرده است، تا جایی که کرسی درس تعلیم و تربیت در دانشگاه هاروارد را به دست آورده است. از نظریات فریره به عنوان آموزش رهایی بخش یا رویکرد انتقادی به آموزش یاد می شود. او فلسفه فکری خود را در تعلیم و تربیت بر اساس بازنگری انتقادی نظام آموزشی موجود بنا کرد و نه تنها به فکر اصلاح نظام موجود نبود بلکه حتی نظام آموزشی را یکی از ابزارهای قدرتمندان و صاحبان زر و زور در به اسارت کشیدن مردم می‌دانست و از همان آغاز همت خود را نه بر اصلاح بلکه بریک رویکرد انقلابی و انتقادی گذارد. همچنین باید اضافه کرد که رویکرد این پژوهش از نوع انتقادی است و روش پژوهشی به کارگرفته شده از نوع مطالعه اسنادی است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، عدالت،فریره، رویکرد انتقادی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی