ساختار برنامه ریزی درسی عدالت محور: ارائه الگویی برای دوره دوم متوسطه
کد مقاله : 1262-ICSA
نویسندگان
هادی عزیززاده *
بازنشسته آموزش و پرورش
چکیده مقاله
‎در این مقاله، ضمن اشاره به نارسایی های عمده نظام آموزش متوسطه کشور و مقایسه بین دو ساختار برنامه ریزی درسی سالی و ساختار برنامه ریزی درسی واحدی، نشان داده شده که نظام سالی را می توان حالتی خاص از نظام واحدی دانست و برنامه ریزان آموزشی لزوماً مجبور به انتخاب یکی از آن دو نیستند، بلکه می توانند حالتی میانه را متناسب با شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه انتخاب کنند. متاسفانه برخی تصور میکنند که بین دو ساختار سالی که برای عصر پرشتاب علوم و فناوری مناسب نیست و ساختار واحدی که اجرای آن در کشوری مانند ایران قابل اجرا نیست حتی اگر قابل اجرا بود اجرای آن معقول هم نبود باید یکی را انتخاب کرد. در این مقاله الگوی مناسب برای ساختار برنامه درسی دوره متوسطه ایران با تأکید بر عدالت محوری پیشنهاد شده است الگویی که هم قابل اجرا باشد و هم مزایای هر دو ساختار را تا حد ممکن برخوردار باشد.
کلیدواژه ها
ساختار برنامه ریزی درسی عدالت محور- دوره دوم متوسطه- الگوی مناسب برای ایران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی