اصول طراحی ساختار برنامه‌ریزی درسی با تأکید بر عدالت محوری
کد مقاله : 1263-ICSA
نویسندگان
هادی عزیززاده *
بازنشسته آموزش و پرورش
چکیده مقاله
‎ساختار برنامه ریزی درسی به سازمان دهی مختلف برنامه های درسی از جمله: اهداف، محتوی، روش های تدریس و ارزشیابی، منابع مادی و انسانی اشاره دارد و این که چگونه این عناصر برای دستیابی به اهداف آموزشی پرورشی بارعایت شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه، ترتیب، ترکیب و اجرا می شوند.
‎در این مقاله، به اصولی که باید در طراحی ساختار برنامه ریزی درسی، با تأکید بر عدالت محوری، مورد توجه قرار گیرند پرداخته شده است. برخی از این اصول منبعث از مباحث برنامه ریزی درسی هستند و برخی دیگر به حوزه های دیگر علوم تربیتی و به ویژه اجرائیات و مباحث برنامه ریزی آموزشی مربوط می شوند که بدون عنایت به آن ها ممکن است توجّه افراطی به برخی از اصول مرتبط با برنامه ریزی درسی و تک اصل نگری به بی عدالتی بیش تر بینجامد و اوضاع را وخیم تر کند چنانکه در گذشته اغلب چنین بوده است. این مقاله به این موارد توجه خاص دارد که در گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
اصول طراحی ساختار برنامه ریزی درسی- دوره دوم متوسطه-
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی