آموزش فراگیر به کمک هوش مصنوعی: دانش آموزان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1264-ICSA |
نویسندگان |
فرزانه آهنگری *1، علیرضا صادقی2 1دانشجوی دکتری علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، ایران 2دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Sadeghi@atu.ac.ir |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی (AI) و فناوری علاوه بر زندگی افراد، بخش آموزشی را هم تحت تأثیر قرار داده است تا آن را برای دانشآموزان دارای ناتوانیهای بینایی، شنوایی، حرکتی و فکری فراگیرتر و در دسترستر کند. استفاده از هوش مصنوعی نه تنها دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت تأثیر قرار داده است، بلکه بر مؤسسات آموزشی در ایجاد آموزش های فراگیر تأثیر گذاشته است.. این مقاله به ظهور هوش مصنوعی، انواع آن، روشهای استفاده شده، اهمیت دستگاههای کمکی با هوش مصنوعی برای افراد دارای ناتوانی، مزایای هوش مصنوعی، نمونههایی از ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه ناتوانی، معایب آن و آیندهاش در این حوزه میپردازد. مطالعه حاضر چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحلیل می کند. گردآوری داده ها بر اساس پژوهش کیفی، مرور نظام مند است که از طریق ادبیات موجود در پایگاههای اطلاعاتی دانشگاهی EBSCO که شامل Web of Science، Scopus و Science Direct، روزنامهها، مجلات، وبلاگها است، جمعآوری شد. هدف این پژوهش بر این موضوع متمرکز بود که آیا ادبیات موضوع تجزیه و تحلیل تأثیر هوش مصنوعی بر (الف) آموزش با نیازهای ویژه را پوشش میدهد یا خیر. (ب) کمک هوش مصنوعی به معلمان برای ترویج آموزش با نیازهای ویژه تا چه اندازه است. |
کلیدواژه ها |
آموزش فراگیر، معلولیت، هوش مصنوعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |