خاستگاه نظریه‌های پشتیبان در برنامه‌ی درسی عدالت‌محور
کد مقاله : 1265-ICSA
نویسندگان
سمیه فریدونی *
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، گروه آینده‌پژوهی و نظریه‌پردازی در آموزش عالی
چکیده مقاله
عدالت آموزشی به عنوان عنصری مهم و حیاتی در تحقق جوامع آزاد و پیشرو دارد، نسبتی مستقیم با برنامه‌ی درسی پیدا کرده و زمینه‌ی شکل‌گیری فرمی از برنامه‌ی درسی با عنوان «برنامه‌ی درسی عدالت‌محور» را فراهم می‌کند. با این رویکرد، عدالت آموزشی نه‌تنها به‌عنوان یک مسئله اقتصادی، بلکه به‌عنوان مفهومی معرفت‌شناختی مطرح می‌شود که بر تولید و توزیع دانش تأکید دارد. در این نگاه، برنامه درسی زمانی عادلانه است که بتواند دسترسی برابر به دانش را برای همه، به‌ویژه گروه‌های به حاشیه رانده‌شده، تضمین کند و موانع موجود را از میان بردارد. برنامه درسی عدالت‌محور بر نظریه‌هایی مانند نظریه تفاوت‌های دوستانه فریزر و نظریه عدالت معرفتی فریکر استوار است. این برنامه درسی با پذیرش تفاوت‌ها و تأمین دسترسی آزادانه به دانش، زمینه‌ساز توسعه عدالت در نهادهای آموزشی و اجتماعی می‌شود. نتیجه‌گیری این مطالعه نشان می‌دهد که در جهانی مبتنی بر تولید و توزیع دانش، برنامه درسی عدالت‌محور می‌تواند نقشی کلیدی در ارتقای عدالت آموزشی و حکمرانی مطلوب ایفا کند.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، برنامه‌ی درسی، معرفت‌شناختی، دانش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی