ماهیت آزادی در ریاضی و ارتباط آن با برنامه درسی ریاضی عدالت محور
کد مقاله : 1266-ICSA
نویسندگان
مبینا اکبری *1، زهرا گویا2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه شهید بهشی
چکیده مقاله
در این مقاله، ابتدا به مفهومِ فلسفیِ «آزادی در ریاضی» به‌عنوان یکی از وجوه متمایز این حوزه معرفتی پرداخته می‌شود. سپس ارتباط این وجه با «آموزش ریاضی عدالت‌-محور» در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای، ارائه می‌گردد. این‌کار، ازطریق معرفی دو مفهوم عدالت آموزشی و ماهیت آزادی در ریاضی، انجام می‌شود تا بتوان به‌این پرسش اصلی پاسخ داد که چگونه مقوله عدالت در آموزش ریاضی و نزدیک‌تر‌شدن به‌تحقق آن، می‌تواند در گرو تضمین وجود برخی از انواع آزادی‌ها در ریاضی مدرسه‌ای باشد. چنان‌که کلاس درس ریاضی نیز فضایی مستعد برای تمرین جنبه‌های مختلف آزادی است. برنامه درسی و روش تدریس ریاضی وقتی عادلانه است که در راستای آزادی برای تصور، آزادی برای فهمیدن و آزادی برای اشتباه‌کردن طراحی شده‌باشد. با ایجاد عدالت در توزیع و توسعه امکانات و فرصت‌های آموزشی برای یادگیرندگان ریاضی، ‌زمینه برای برنامه درسی ریاضی عدالت‌محور، آماده‌می‌‌شود. برنامه درسی و روش تدریس ریاضی وقتی عادلانه است که در راستای آزادی برای تصور، آزادی برای فهمیدن و آزادی برای اشتباه‌کردن طراحی شده‌باشد. با ایجاد عدالت در توزیع و توسعه امکانات و فرصت‌های آموزشی برای یادگیرندگان ریاضی، ‌زمینه برای برنامه درسی ریاضی عدالت‌محور، آماده‌می‌‌شود.
کلیدواژه ها
آزادی در ریاضی، آزادیِ تصور، آزادی فهمیدن، آزادی اشتباه‌کردن، برنامه درسی ریاضیِ عدالت‌محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی